Co sprzedawać w internecie?

Branża e-commerce to aktualnie bez wątpienia jeden z najbardziej atrakcyjnych modeli jeżeli chodzi o własną działalność gospodarczą. Przede wszystkim, sektor ten rośnie z każdym kolejnym rokiem a według fachowych prognoz rozwój ten będzie jeszcze przez długi czas utrzymywał tendencję wzrostową. Kolejna istotna kwestia to fakt, że w obrębie sektora e-handlu nadal istnieje wiele nisz, które nie zostały całkowicie zagospodarowane, co rzecz jasna oznacza jeszcze większą szansę sukcesu.

Co oczywiste, przed założeniem własnego sklepu online musimy przede wszystkim wybrać to, co sprzedawać w internecie czyli dziedzinę działalności. Czy warto kierować się w tym tylko i wyłącznie wskaźnikami obrazującymi stopień “wypełnienia” określonych nisz, czy też zawsze powinniśmy brać pod uwagę również inne faktory? Przyjrzyjmy się tej kwestii nieco bliżej.

Własny sklep internetowy: jak wybrać branżę?

Co oczywiste, sytuacją idealną na starcie działalności byłaby sytuacja spełniająca dwa poniższe kryteria:

  • Jesteśmy dobrze obeznani z branżą, w obrębie zamierzamy prowadzić działalność
  • Branża, która nas interesuje nie została jeszcze należycie wypełniona, ergo pozostaje niszą stwarzającą ogromne możliwości ekspansji

W praktyce jednak wspólne występowanie obu wymienionych okoliczności zdarza się relatywnie rzadko. Najczęściej jesteśmy więc zmuszeni do waloryzacji każdego z dwóch czynników, a następnie podjęcia decyzji na tej podstawie.

Znajomość branży: dlaczego jest tak ważna?

Warto pamiętać, że chociaż branża e-commerce odznacza się całym szeregiem cech swoistych, to jednak u jej podstawy leżą mniej więcej te same mechanizmy, które organizują mechanizm działania każdego innego handlu. Załóżmy, że posiadamy wykształcenie filologiczne, kilka lat doświadczeń na studiach, doświadczenie ze szkołami językowymi, korepetycjami itd. Taka baza oczywiście w sposób istotny będzie nas premiować w sytuacji, kiedy chcemy założyć np. internetową księgarnię językową. Znamy bowiem z własnego doświadczenie takie czynniki, jak:

  • Rodzaj materiałów, z jakich korzysta się w nauce języków
  • Preferencje, skłonności oraz sytuacja finansowa naszych potencjalnych klientów
  • Dostępność lub brak dostępności na rynku materiałów, które często są wykorzystywane przez klientów stanowiących nasz target

Już na podstawie tych informacji doskonale widać, iż próba założenia księgarni językowej “w ciemno”, to znaczy bez znajomości informacji podanych w trzech powyższych punktach, bardziej przypominałaby hazard, niż inwestycję. Moglibyśmy przecież zapełnić na ofertę naszego sklepu np. podręcznikami, z których po prostu się nie korzysta lub też, które są uznawane za przestarzałe ze względu na niedawno wprowadzone zmiany gramatyczne w danym języku(język hiszpański czy włoski) lub ze względu na inne faktory

Znajomość branży a skuteczność kampanii marketingowej

Jest jeszcze jeden czynnik ściśle powiązany z naszą znajomość branży, w której zamierzamy rozpocząć działalność. Chodzi tutaj mianowicie o reklamę, a mówiąc ściślej o tzw. marketing treści, czyli content marketing. Ta forma marketingu jest aktualnie uznawana za jeden z kluczowych warunków dla osiągnięcia sukcesu. Do marketingu treści zaliczamy takie formy reklamy, jak:

  • Blog firmowy zawierający ciekawe materiały poradnikowe/dydaktyczne
  • Video marketing
  • Social Media

Nie jest trudno domyślić się, że w przypadku kiepskiej znajomości branży skuteczne działania w zakresie content marketingu okażą się znacząco utrudnione. Nawet jeżeli zlecimy taką kampanię dobremu copywriterowi lub agencji(co oczywiście oznacza dodatkowe koszty), tak naprawdę nie będziemy w stanie weryfikować jakości treści zamieszczanych np. na blogu firmowym.

Popularność/stopień zagospodarowania danej niszy

Drugi z faktorów, jakie należy uwzględnić wybierając podczas podejmowania decyzji co sprzedawać w internecie to oczywiście stopień nasycenia danej branży. Przyjmijmy, że chcemy sprzedawać np. markowe koszule męskie. Problem? W sieci istnieje naprawdę dużo sklepów online działających w tej samej branży. Będzie to dla nas oznaczać istotne utrudnienie przede wszystkim ze względu:

  • Konieczność konkurencji cenowej z większymi firmami
  • Trudność wypromowania naszej marki

Czy więc w takiej sytuacji warto w ogóle rozważać wejście w daną branżę? To zależy. Jeżeli mamy pomysł, który jeszcze nie został wykorzystany(np. koszule importowane z mniejszych firm z innych krajów, a nie tylko sprzedaż “standardowych” marek typu Boss, Calvin Klein czy Profuomo) nasze szanse na sukces oczywiście znacząco różnią. Jednak również w tym wypadku konieczna będzie dobrze zaplanowana i skutecznie realizowana kampania marketingowa, ponieważ na samym początku będziemy musieli przecież po prostu dotrzeć z naszą ofertą do klientów.

Gorzej w sytuacji, jeśli nie dysponujemy żadnym oryginalnym wkładem własnym, lecz na biznes plan zakłada de facto powielanie już znanych schematów.

Konkluzja

Jak widać, nie istnieje żadna uniwersalna rada w zakresie wyboru tego co powinniśmy sprzedawać w internecie oraz w wyborze niszy dla działalności w branży e-commerce. Nawet dysponując obiektywnymi wskaźnikami i badaniami rynku, i tak sukces będzie w ogromnej mierze uzależniony od naszej inwencji, zarówno na poziomie samego planu biznesowego, jak też jego realizacji.

Z całą jednak pewnością działalność w e-handlu możemy sobie znacząco ułatwiać poprzez korzystanie z gotowych narzędzi. Znakomitym przykładem jest platforma Sky-Shop.pl, która już na starcie oferuje nam nie tylko znaczące ułatwienia procesu założenia własnego e-sklepu, ale również szereg dodatkowych opcji, jak integracja z hurtowniami, profesjonalne przystosowanie do dropshippingu czy integrację z Allegro.

A jeśli poszukujesz inspiracji to zajrzyj do artykułu: https://blog.sky-shop.pl/24-pomysly-na-sklep-internetowy/ gdzie znajdziesz ciekawe pomysły na sklep internetowy.