Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Pytania dotyczące ustawowego i prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz reformy systemu opieki zdrowotnej.

Re: Składki GKV dla studenta pracującego na własny rachunek...

Napisany przez klausguenter
Witajcie,

wydaje się, że wpadłem w dość paskudną pułapkę finansową, co sprawia, że trochę się załamuję. Mam nadzieję, że ktoś może podać mi dobry wskazówkę.

O co chodzi:
Mam 33 lata, jestem studentem, ale mam również od ponad 10 lat małą(!) jednoosobową firmę. Jestem ubezpieczony w Barmer GEK i początkowo byłem ubezpieczony przez ubezpieczenie rodzinne. Gdy skończyłem 30 lat, podjąłem także pracę dodatkową jako pracownik (praca dorywcza), dlatego moja miesięczna składka na GKV została ustalona na około 150€ (minimalna składka dla studentów powyżej 30 roku życia). Dotychczas wszystko było w porządku.

Od 2011 roku pracuję obok studiów wyłącznie jako samodzielny przedsiębiorca. Do tej pory dalej płaciłem miesięcznie około 150€. Kilka miesięcy temu otrzymałem zeznanie podatkowe za 2011 rok, z którego wynikało, że osiągnąłem około 15.000 euro dochodu (zysk z działalności samodzielnej), co daje miesięcznie 1250,- euro (brutto).
Mam teraz zgłosić moją nową sytuację dochodową GKV, aby skorygować składkę. Z tego powodu sprawdziłem, czego się spodziewać.

Wynik mojego dochodzenia trochę mnie zmartwił:
Wygląda na to, że kompletnie nie ma znaczenia, że nadal jestem studentem, ponieważ mam powyżej 30 lat i moim jedynym źródłem dochodu jest działalność samodzielna. Wygląda na to, że jestem traktowany jako samozatrudniony zawodowo (co wcale nie jest prawdą) - co jest akceptowalne.Całe przerażenie nadeszło jednak, gdy przeczytałem na stronie internetowej mojego GKV następujące zdanie: Niezależnie od faktycznej wysokości Twoich dochodów: Składki należy rozliczać co najmniej od 2021,25 euro miesięcznie.