Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Znasz się na inwestycjach? Wymieniaj się wiedzą z innymi użytkownikami forum.

Re: Inwestycja na około 20-30 lat.

Napisany przez finanz_forum
Cześć wszystkim,

najpierw chciałbym się krótko przedstawić:
Mam 25 lat i pracuję w branży motoryzacyjnej.

Teraz chciałbym zainwestować pieniądze (ok. 10 000€) na okres 20-30 lat.
Myślałem o różnorodnym portfelu składającym się z akcji, różnych funduszy i surowców (złoto).

Jakie byłyby wasze propozycje/rady? Jak zainwestowalibyście te pieniądze?

Z góry dziękuję za wasze odpowiedzi

Napisany przez Cici
Cześć!

Czy masz inne rezerwy finansowe lub regularne dochody, które umożliwiają budowę takich rezerw? Jak ryzykowny jesteś w inwestycjach? Czy jesteś gotów na spadki cen o 50% lub więcej, nie tracąc zimnej krwi? Czy na pewno nie będziesz musiał sięgnąć po swoje pieniądze przez 20 lat i jesteś gotów zaakceptować znaczącą stratę w razie konieczności?

Jeśli tak, to zdecydowałbym się zainwestować większość kwoty w pasywne fundusze giełdowe (ETF-y). Uważam, że aktywne fundusze są zbyt drogie i długoterminowo mniej opłacalne; kwota inwestycji w pojedyncze akcje jest zbyt mała, aby sensownie je dywersyfikować. Z uwagi na trudną sytuację na światowych rynkach walutowych, a zwłaszcza w strefie euro, warto byłoby rozważyć dodanie fizycznego złota do portfela. Możliwe byłoby więc podzielenie inwestycji na 85% akcji (np. fundusze z europejskimi i północnoamerykańskimi akcjami) oraz 15% złota w postaci mniejszych monet.

Trochę bardziej ryzykowne byłoby inwestowanie w srebro zamiast złota, ale długoterminowo może być równie atrakcyjne. Ponadto dywidendy powinny być regularnie reinwestowane, aby zwiększyć stopę zwrotu. W przypadku mniejszych kwot warto rozważyć oszczędności na opłatach poprzez plan oszczędnościowy w akcjach.

Pozdrowienia
Cici

Dziękuję bardzo za Twoją odpowiedź.

Moje rozważania przebiegły w podobnym kierunku, jak opisałeś.