- śr lis 20, 2019 2:59 pm
"Cześć,
jestem zupełnie nowy w temacie - dotychczas zawsze korzystałem z porad - i dlatego nie do końca potrafię poprawnie nazwać kilka terminów zawodowych. Mam nadzieję, że mimo to będę zrozumiały.
Aktualna sytuacja:
Stan kapitału na dzień 31.12.16 wynosi 39.400€
Wpłaty w 2017 roku: 21.000€
Koszty ubezpieczenia na życie: - 1.117,80€
Dochody w 2017 roku: 1.174€
Koszty zakończenia i dystrybucji w 2017 roku -2.548€
Koszty administracyjne w 2017 roku: - 742,06€
Na koniec 2017 roku wykonano jednorazową wpłatę w wysokości 13.000€.
Przy wpłatach w wysokości około 21.000€ w 2017 roku, koszty w 2017 roku wyniosły prawie 2.300€.
Mój[url]doradca[/url] tłumaczy, że ta kwota głównie wynika z tej specjalnej wpłaty. Nie ma dokładnego rozdziału. Po moim telefonie (i mailu) firma ubezpieczeniowa odpowiedziała, że nie ma obowiązku ujawnienia tych informacji.
Mój[url]doradca[/url] również wskazuje na wysoki zwrot podatkowy (dochód >100.000k rocznie, single), dzięki czemu mimo wszystko mam dobrą ofertę.
Gwarantowany współczynnik emerytalny (związany z funduszem) wynosi około 41 (umowa z 2007 roku), dotąd nie udało mi się znaleźć klauzuli powierniczej.
Chciałem początkowo przekształcić część (50%) na[url]ubezpieczenie[/url] konwencjonalne, co mój [url]doradca[/url] uznał za odpowiednie. Przekształcenie wydaje się być bezpłatne (nie wiem obecnie, jakie opłaty pójdą na rzecz pośrednika).
Dziś w umowie czytam, że przekształcenie następuje według obowiązujących w dniu przekształcenia obowiązujących zasad obliczeń.
Czyli zamieniam współczynnik emerytalny 40 na dzisiejszą standardową stopę odsetkową w nowych umowach?
Moje pytanie brzmi: Czy od teraz należy zrezygnować z dopłat, zrezygnować z oszczędności podatkowych i samodzielnie zainwestować pieniądze (około 12k rocznie) w ETF-y lub inne instrumenty finansowe?
Czy nadal opłacać horrendalne opłaty, aby skorzystać z zwrotu podatku? Faktycznie, mimo kosztów, państwo nadal uczestniczy w moich oszczędnościach?