Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Pytania dotyczące wszystkich innych tematów związanych z finansami.

Re: Czy opłaca się prowadzić własną działalność gospodarczą?

Napisany przez Tubertus
Cześć,

Moja sprawa jest dosyć skomplikowana, przynajmniej dla mnie. Być może są tu inni, którzy mogliby mnie poprowadzić we właściwym kierunku.

Aktualna sytuacja

Mam 31 lat i pracuję jako dyrektor w firmie (stanowisko kierownicze).
Moje miesięczne zarobki to 4,600 zł brutto (około 2,900€ netto - klasa podatkowa 1).

W tym roku planuję się ożenić, a moja (przyszła) żona zarabia obecnie 3,415€ brutto (około 2,270€ netto - klasa podatkowa 1).

Oprócz mojego zatrudnienia jestem także osobą samozatrudnioną jako jednoosobowa działalność gospodarcza, dotychczas używam jej do odliczenia materiałów biurowych i różnych zakupów. Dochody w 2022 roku wyniosły około 14,000€, a wydatki około 8,800€.

Plan

Chciałbym zrezygnować z pracy, żeby móc całkowicie poświęcić się mojej działalności gospodarczej.
Obecnie przygotowuję umowę z agencją z jednym z moich prywatnych klientów na dwa lata w wysokości 7,500€ plus VAT.
Czekają kolejne zamówienia.

Aby nie musieć pokrywać składek ubezpieczeniowych związanych z działalnością gospodarczą, mogę być zatrudniony na umowę o pracę na pół etatu (klasa podatkowa 6), co pozwoliłoby mi zaoszczędzić składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Czy mój sposób myślenia jest prawidłowy?

Oficjalnie nie płacę czynszu, ponieważ jako rodzina kupiliśmy Dom wielorodzinny i pokrywam tylko koszty mojego mieszkania (około 170m²). Nie jestem wpisany do księgi wieczystej i oficjalnie nie jestem kredytobiorcą. W związku z tym oficjalnie nie mogę uznać wynajęcia mojego biura za koszt działalności gospodarczej.

Jednoosobowa działalność gospodarcza (e.K.)

minimalne dochody (samozatrudnienie) 7,500€ netto

szacunkowe miesięczne wydatki około 1,800€
dwóch pracowników na pół etatu (moja żona i siostra) 1,040€ (po 520€)