Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Prywatne zabezpieczenie emerytalne jest konieczne, ale jak to zrobić? Renta Rürup czy Riester, a może tradycyjne ubezpieczenie na życie?

Re: Co ja mam zrobić / Zrezygnować z Riester i spłacić finansowanie nieruchomości

Napisany przez markus_hau
Cześć wszystkim,

Krótko o mnie:
- mam 43 lata, jestem programistą, pracuję w firmie AG, która przyznaje mi świadczenie emerytalne BVV (od 350EUR do 450EUR miesięcznie).
- rozwój mojej pensji od czasu zawarcia umowy Riester:
- 2006 ~ około 30 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 130EUR
- 2009 ~ około 50 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 130EUR
- 2010 ~ około 55 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 130EUR
- 2011 ~ około 60 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 105EUR
- 2014 ~ około 74 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 60EUR -> musiałem oszczędzać na sfinansowanie nieruchomości
- 2016 ~ około 90 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 130EUR
- 2018 ~ około 81 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 130EUR
- od 2019 ~ około 89 tys. euro - miesięcznie składka Riester w wysokości 130EUR

Mam dziecko, które jest objęte systemem Riester matki.

Mój fundusz emerytalny Riester:
- zawarcie umowy w 2007 roku z Ergo, w 2011 roku przejście do Debeka, opłata za zawarcie umowy 1.567EUR (rozłożone na 5 lat)
- Przeszedłem do Debeki, ponieważ moja partnerka tam pracowała i potrzebowała zawarcia umowy (wiem, wiem)
- Podstawą jest fundusz DWS Vermögensbildungsfonds 847652, który od 2011 roku wzrósł z 80EUR do obecnych 255EUR

Wyciąg z corocznego komunikatu:
- Miesięczna gwarantowana emerytura: 334EUR
- Miesięczna możliwa emerytura: 497EUR (przy rocznej stopie zwrotu 3% i wzroście emerytury o 2%), 620 EUR (przy rocznej stopie zwrotu 5% i wzroście emerytury o 3%)
- Roczne koszty od 2018 roku: 11,64EUR dystrybucja, 93EUR zarządzanie