Hilbert pisze:
Chciałbym dowiedzieć się, jak wy na to patrzycie. Jestem nauczycielem (43 lata) i mam prywatne ubezpieczenie zdrowotne. Rok temu odziedziczyłem od moich rodziców małe mieszkanie, które wynajmuję. Przychody z najmu są niskie. Czy powinny one być wliczane do mojej pensji nauczycielskiej przy obliczaniu składki na ubezpieczenie zdrowotne?
Mam inne zdanie, ponieważ nie jest to naprawdę dochód z działalności zawodowej. Ktoś miał może podobne doświadczenie i mógłby udzielić mi pomocnego wskazówki?
Pozdrowienia, Hilbert
Cześć Hilbert,
Twoje pytanie niestety nie jest do końca jasne!!
Mówisz, że jesteś nauczycielem i masz prywatne
ubezpieczenie zdrowotne.
Oznacza to, że albo jesteś urzędnikiem państwowym, czyli uprawnionym do świadczeń bezzwrotnych i w związku z tym tylko 50% Twoich pozostałych kosztów mógłbyś ubezpieczyć prywatnie.
Albo jesteś zatrudniony na umowę o pracę i zarabiasz powyżej granicy ustalania składek, w związku z czym jesteś w pełni ubezpieczony prywatnie lub jesteś dobrowolnie ubezpieczony w systemie publicznym. Jeśli nie spełniasz żadnego z tych kryteriów, byłbyś ubezpieczony obowiązkowo w publicznym systemie ubezpieczeń zdrowotnych. Tylko wtedy wysokość Twoich dochodów jest istotna dla określenia wysokości składki na
ubezpieczenie zdrowotne! I to tylko przychody podlegające obowiązkowi ubezpieczenia społecznego!!
Dla określenia/wyznaczenia wysokości składki na
ubezpieczenie zdrowotne w ramach PKV, Twój dochód jest całkowicie nieistotny!! Tylko przy określaniu dodatkowej świadczenia, takiej jak wypłata wynagrodzenia w razie choroby, wymagane są informacje o dochodach, ale niekoniecznie.
Dla nas jako PKV nie ma więc znaczenia, jak wysokie są Twoje dochody.
Do określenia wysokości Twojej składki w PKV są istotne tylko następujące informacje:
1. Twój wiek przy przystąpieniu do PKV
2. Twój stan zdrowia (ewentualne dopłaty za ryzyko przy wcześniejszych chorobach)