- czw lis 11, 2010 6:37 pm
Kochane Forum!
Jestem tutaj nowy i zakładam ten temat, ponieważ nie znalazłem odpowiedniej informacji za pomocą funkcji wyszukiwania.
Ja także chciałbym, po rozpoczęciu mojego szkolenia, zainwestować swoje VL w fundusz; w tym celu miałem spotkanie w Sparkasse i pani zaproponowała mi dwa fundusze (Dekafonds):
-DekaStruktur 5 ChancePlus (fundusz dachowy)
WKN DK 1CJQ
ISIN DE000DK1CJQ3
z warunkami: Prowizja przy wykupie: 2%
Wynagrodzenie za zarządzanie: 1,2% r.
Opłata depozytowa: 0,1% r.
TER (R. 2009/10) 1,360%
oraz
-DekaFond CF
WKN 847450 ISIN DE0008474503
Warunki: Pobór: 5,26%
Wynagrodzenie za zarządzanie: 1,25% r.
Opłata stała r. : 0,18% r.
Wprowadzenie opłaty zależnej od sukcesu: 01.05.2008 r.
Wynagrodzenie oparte na sukcesie ex post (R. 2009) 1,64%
TER (R. 2009) 1,32%
Nie znam się na funduszach i całej tej tematyce, chciałem jednak spróbować, ponieważ budowa oszczędności mnie nie przekonuje. Oczywiście nie chcę również podejmować zbyt dużego ryzyka z takim funduszem, chociaż wiem, że może iść w dół... ale to nie jest pieniądz, którego pilnie potrzebuję, ma być ulokowany na długi okres, dlatego w przypadku złych czasów mogę go zostawić... ale chcę na końcu trochę więcej niż w przypadku umowy oszczędnościowej...
1. Co myślicie o tych funduszach?
Mam wrażenie, że niemiecki fundusz ma dość wysokie koszty roczne i wysoką prowizję przy wykupie... bardziej skłaniałbym się ku funduszowi dachowemu, również dlatego, że straty w jednej dziedzinie mogą być lepiej zrekompensowane niż gdybym miał tylko niemiecki rynek, prawda?
2. Nadal walczę z pytaniem, czy w ogóle wybrać któryś z funduszy Deka... zamiast tego być może działać poprzez pośrednika funduszy w internecie, ale jako że, jak już wspomniałem, kompletnie nie mam pojęcia o tej tematyce, ryzyko popełnienia błędu wydaje mi się duże... i być może poczułbym się pewniej z takim doradztwem, ale warunki też mi się nie podobają, przynajmniej w przypadku niemieckiego. Co myślicie?