Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Pytania dotyczące wszystkich innych tematów związanych z finansami.

Re: Odzyskiwanie emerytur - co zrobić?

Napisany przez pa1rick
Cześć wszystkim,

mam 24 lata i obecnie jestem studentem.

Aktualnie piszę moją pracę licencjacką i prawdopodobnie rozpocznę pracę po jej zakończeniu.

Wtedy nieuchronnie pojawia się kwestia planowania emerytury.

Być może ktoś mógłby mi doradzić, co warto robić w kwestii planowania emerytury? Co jest najlepsze do zrobienia? Co się opłaca, a czego lepiej unikać? Czy ktoś może oszacować, ile trzeba oszczędzać do czasu osiągnięcia wieku emerytalnego (planowanego na 65 lat), aby móc z tego korzystać po przejściu na emeryturę?

Z góry dziękuję,
pozdrawiam, P

Napisany przez 2Bolitho
Cześć, skoncentruj się najpierw na nauce. Gdy już będziesz w pracy, zawsze będziesz mógł to uregulować. Wtedy wiesz też, w jaki sposób Twój pracodawca Cię w tym wspiera. To również ważny aspekt i może całkowicie pokrzyżować wszystkie plany. Obecnie nie zakłada się już, że zostanie się w jednej firmie do emerytury.
Co już teraz możesz zrobić, to zadawać sobie pytania.
np.:
Planujesz rzeczywiście pracować do 65. roku życia? Mam na myśli, że być może chciałbyś zacząć pracować tylko na pół etatu już od 55. roku życia, albo planujesz założyć własną firmę. Albo może chcesz zrobić sobie rok sabatyczny w młodym wieku i poznać świat. Praca staje się coraz bardziej mobilna, być może Twoja praca nie będzie Cię związana z jednym miejscem, możesz odkrywać świat i łączyć pracę. To wszystko ma znaczenie dla zabezpieczenia emerytalnego. I również to, czego oczekujesz na starość.