Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Znasz się na inwestycjach? Wymieniaj się wiedzą z innymi użytkownikami forum.

Re: Plan oszczędnościowy w fundusze / Alternatywy i pytania początkującego

Napisany przez chaos2oo2
Witajcie,

rozważam założenie dwóch planów oszczędnościowych w funduszach inwestycyjnych w celu długoterminowego budowania majątku (ewentualnie także na zabezpieczenie starości). Mam trzydziestkę na karku, skończyłem studia i pracuję na stałe.

W ciągu ostatnich dwóch lat zarobiłem trochę pieniędzy na akcjach. Obecnie jednak brakuje mi trochę czasu na tę formę inwestowania.

Nie chcę podejmować zbyt dużego ryzyka i właśnie wybrałem dwa konkretne fundusze. Być może będę miał kilka pytań do was, ponieważ nie znam się jeszcze zbyt dobrze na tym temacie.

Na początek przedstawiam wam te dwa fundusze:

Flossbach von Storch SICAV - Multiple Opportunities R
WKN: A0M430 | ISIN: LU0323578657 | Kategoria: Fundusz mieszany przede wszystkim akcji/ świat

db x-trackers MSCI WORLD INDEX UCITS ETF 1C
WKN: DBX1MW | ISIN: LU0274208692 | Kategoria: Fundusz akcji międzynarodowych

Co do pierwszego funduszu, jestem dość pewny, że jest całkiem niezły na początek (fundusz mieszany, dość solidny). Co do drugiego, jestem otwarty na dalsze sugestie. Być może zastanawiam się nad wyborem funduszu o nieco wyższym ryzyku. Na początek chciałbym regularnie lokować po 50 EUR miesięcznie w każdy z planów oszczędnościowych.

Myślałem o wyborze funduszu skupionego na sektorze Healthcare, wszak ludzie zawsze będą chorować :-)

Mam jeszcze kilka pytań (moje konto maklerskie mam w ING-Diba):

- Czy istnieje tam jakaś forma zobowiązania umownego w planach oszczędnościowych w funduszach?
- Czy istnieje opłata kupna, tak jak przy akcjach? Tylko opłata emisyjna + inne koszty (TER)?
- Czy mogę sprzedać udziały w każdej chwili firmie i ewentualnie zainwestować w inny fundusz?