Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Prywatne zabezpieczenie emerytalne jest konieczne, ale jak to zrobić? Renta Rürup czy Riester, a może tradycyjne ubezpieczenie na życie?

Re: ETFy jako zabezpieczenie emerytalne

Napisany przez Nietzsche
Cześć,

powoli, ale pewniak, chcę - mając przeszło 20 lat - zająć się planowaniem emerytalnym. Pracuję teraz od około 2,5 roku w Niemczech. Ponieważ nie jestem pewien, dokąd zaprowadzi mnie moja kariera zawodowa, rzeczy takie jak umowy oszczędnościowe mieszkaniowe, Riester i inne, wydają mi się mało atrakcyjne. W chwili obecnej ETF-y wydają mi się być najlepszym rozwiązaniem.

Czy uważacie, że są one odpowiednie, na przykład jako plan oszczędnościowy? Mam też kilka pytań dotyczących wagi poszczególnych składników. Czy macie jakieś zastrzeżenia co do 50% MSCI, 30% MSCI Emerging i 20% DAX? A co z czasem? Obecnie giełdy, a tym samym indeksy, znajdują się na rekordowych poziomach (przynajmniej DAX). Czy powinienem poczekać na korektę, czy mogę zacząć w dowolnym momencie?

Dziękuję za pomoc

Napisany przez Torsten Breitag
Sprawdź wątek przypięty na forum WPF:
Budowa portfela ETF (akcje, giełda, certyfikaty, gospodarka, wiadomości)

Napisany przez domrepp
Osobiście uważam, że fundusze ETF to absolutnie sensowny sposób oszczędzania na przyszłość. Sam próbuję zgłębiać ten temat od pewnego czasu i czytać wystarczająco dużo na ten temat. Zalecane forum Pana Beiträga na pewno jest dobrym miejscem do rozpoczęcia. Dla uzyskania przeglądu mogę również polecić:
ETF | Special Edition | finanzen.net
A także literaturę:
Souverän investieren mit Indexfonds und ETFs: Wie Privatanleger das Spiel gegen die Finanzbranche gewinnen: Amazon.de: Gerd Kommer: Bücher
Jeśli chodzi o moment wejścia na rynek, chciałbym przypomnieć o efekcie kosztów średnich. Jeśli faktycznie planujesz oszczędzać przez kolejne 25-35 lat, uważam, że moment wejścia jest znikomy.

Napisany przez Nietzsche