Capital Investment 4

Forum finansowe CI4 - Wszystko ze świata finansów i nieruchomości

Pytania dotyczące ustawowego i prywatnego ubezpieczenia zdrowotnego oraz reformy systemu opieki zdrowotnej.

Re: Czy istnieje możliwość korekty składek ubezpieczenia zdrowotnego dla dobrowolnie ubezpieczonych za poprzednie lata? Pomimo zmiany firmy ubezpieczeniowej?

Napisany przez baustudio
Witaj drodzy eksperci, jestem niezależnym inżynierem budownictwa od 20 lat i byłem ubezpieczony przez wiele lat w TK. W czerwcu 2016 roku przeszedłem do HKK (również GKV). TK obliczało składki w oparciu o decyzję podatkową z 2014 roku, a dotychczasowy sposób wyznaczania składek polegał na dostosowaniu składki do przychodów począwszy od następnego miesiąca po dacie decyzji podatkowej. Ponieważ w 2015 roku otrzymałem decyzję podatkową za 2014 rok dopiero na początku 2017 roku, a zmiana składek była niemożliwa, nie przedstawiłem jej TK.

Od 01.01.2018 roku obowiązują nowe zasady, zgodnie z którymi każda decyzja podatkowa skutkuje dostosowaniem składek w górę lub w dół. Do końca 2017 roku taka regulacja nie istniała, więc w przypadku spadku przychodów w bieżącym roku nie otrzymywało się zwrotu nadpłaconych składek. Miło, że teraz również GKV musi rozliczać, bo przez lata straciłem tam kilka tysięcy euro... Jednak w 2015 roku moje dochody były nieco wyższe niż w 2014 roku.

Dziś (styczeń 2018) otrzymałem pismo od TK, w którym zostałem wezwany do przedstawienia decyzji podatkowej za 2015 rok, aby można było obliczyć poprawne składki.
1. Czy powinienem w ogóle jeszcze przedstawić decyzję podatkową z 2015 roku w TK?
2. Czy TK może teraz po prostu, wstecznie od 2015 roku, obliczyć nowe składki i żądać ich zapłaty, chociaż według wytycznych do końca 2017 roku było to niemożliwe?
3. Jak należy rozumieć nowe przepisy - czy GKV może teraz od 01.01.2018 r. wstecz (również dla okresów zmian w prawie) obliczać i żądać zapłaty nowych składek za kilka lat?

Będę wdzięczny za pomoc w tej dziczy GKV.