- czw lip 19, 2018 12:42 pm
Witam,
jestem świadomy, że pytanie zostało już zadane, ale nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi w internecie.
Chcę odliczyć pewne koszty związane z nauką w roku 2017. Studiuję informatykę ekonomiczną na uczelni BTU w Cottbus i pracowałem w roku 2017 cały rok w Berlinie (student pracujący/praca dorywcza). Przeprowadziłem się do Berlina w połowie 2017 roku. W okresie od 01.04 do 31.07 odbyłem także staż w przedsiębiorstwie.
Muszę złożyć zeznanie podatkowe, ponieważ mam również własną działalność gospodarczą. To będzie moje pierwsze zeznanie podatkowe.
Koszty wyglądają następująco:
1. Opłaty za semestr
- Wysokość ok. 550€
2. Dojazdy na uczelnię / bibliotekę / pracę
Czy dojazdy na uczelnię/bibliotekę powinny być wprowadzone tam, gdzie również wprowadzane są dojazdy do pracy?
(załącznik N, linie od 29, jeśli się nie mylę)
Czy należy dokonać kalkulacji zgodnie z ryczałtem w wysokości 0,3€ za kilometr?
Ponieważ zmieniłem miejsce zamieszkania, zmieniły się także odległości.
Obecnie mieszkam bezpośrednio przy uczelni - czy koszty dojazdów powinny być obliczane jako 1 km, czy też całkowicie pominięte?
W przeciwnym razie, wyglądałoby to tak:
Do 31.06
Praca/Staż 135km*52 dni*0,3€ = 2106€
Od 01.07 do 31.12
Uczelnia 115km*16 dni*0,3€ = 552€
Praca/Staż 27km*31 dni*0,3€ = 251€
Biblioteka 35 dni*0,3€
- pytanie, czy kosztów dojazdu do biblioteki BTU powinna być uwzględniona, czy może po prostu w pobliżu?
BTU = 115km
Grimm = 11km
Pomimo wszystko suma jest dość duża, czy takie podejście jest prawidłowe?
3. Dietetyki
Poza dojazdami, dowiedziałem się również o dietetyce, która wynosi 12€.
Byłem na uczelni przez 50 dni, w pracy 83 dni i 64 dni w bibliotece - każdorazowo powyżej 8 godzin.
W sumie (83+64)*12 = 851€.
4. Laptop
zakupiony w 2015 roku za 1200€
Do tej pory nie składałem zeznań za 2016 rok
Prawdopodobnie muszę go również rozliczyć przez 3 lata - czyli 400€
5. Przeprowadzka?