- pn wrz 03, 2018 9:21 am
Cześć!
W mojej sytuacji: Mam 20 lat i studiuję przez kolejne cztery lata nauczanie w szkole podstawowej (Grundschule) w Austrii. W ciągu ostatnich lat udało mi się zaoszczędzić trochę pieniędzy, więc moje obecne "kapitał" wynosi około 7 000 €. Dodatkowo mam miesięcznie około 450€ na życie, co mi w zupełności wystarcza. W dalekiej przyszłości chciałbym móc kupić[url]Dom[/url] , dlatego zastanawiam się już teraz nad oszczędzaniem i bardzo intensywnie przyglądam się tematowi "Inwestycji w ETF-y". Teraz do moich pytań:
1. Chciałbym rozpocząć z kapitałem początkowym w wysokości 2 000 € i regularnie oszczędzać 50€ każdego miesiąca. Czy sensowne jest zainwestowanie tych 2 000€ jednorazowo, czy lepiej jest je podzielić?
2. Uważam, że inwestowanie w obligacje państwowe ma mały sens, a po odjęciu 2 000€ nadal mam bezpieczną rezerwę na koncie oszczędnościowym, dlatego chciałbym zainwestować 100% w ETF-y akcyjne. Czy to zbyt ryzykowne? W końcu pieniądze będą zainwestowane przez około 15 lat.
3. Co do podziału mojego portfela: Najczęściej rekomendowany jest światowy indeks, czyli MSCI World. Jednak jako osoba o zorientowaniu na zrównoważony rozwój, uważam koncepcję inwestycji w indeksy zrównoważone za bardzo atrakcyjną. Czy na początku powinienem jednak iść ścieżką klasyczną czy od razu postawić na zrównoważoność?
Mnóstwo pytań, mam nadzieję, że niektórzy z Was będą w stanie mi pomóc.
Dziękuję i pozdrawiam serdecznie!
W mojej sytuacji: Mam 20 lat i studiuję przez kolejne cztery lata nauczanie w szkole podstawowej (Grundschule) w Austrii. W ciągu ostatnich lat udało mi się zaoszczędzić trochę pieniędzy, więc moje obecne "kapitał" wynosi około 7 000 €. Dodatkowo mam miesięcznie około 450€ na życie, co mi w zupełności wystarcza. W dalekiej przyszłości chciałbym móc kupić