Re: Przedwcześnie przejść na emeryturę: zrezygnować z ubezpieczenia emerytalnego, czy co jeszcze?
Napisany przez Morini -
- ndz gru 09, 2018 3:36 pm
Cześć,
zarejestrowałem się tutaj, ponieważ potrzebuję porady dotyczącej finansowania emerytur. Chodzi tutaj nie o zabezpieczenie, ale zbliża się „poważny” moment. Ponieważ nie wszystko się układa, muszę przeorganizować swoje finanse. Przygotowałem wstępny plan i chętnie wysłucham Waszych uwag na jego temat.
Sytuacja: Mam 62 lata, jestem singielką i pracuję jako wolny strzelec. W zasadzie ułożyłam dość obszerny plan na emeryturę. Problemem jest to, że moja działalność wolnego strzelca od lat idzie coraz gorzej i wysokie koszty stałe mnie obciążają. Finansowo ciężko byłoby mi wytrzymać do planowanej emerytury, następującej stopniowo od 4/2021. Moje dochody miesięczne wahają się w granicach około 1 000[url]euro[/url] netto. Wiem, że każda ekspedientka z piekarni zarabia lepiej i ma mniejsze wydatki.
Liczby:
Miesięczne koszty stałe zaokrąglone:
Emerytura Standard Life 660,-
Emerytura z funduszu 200,-
Prywatne[url]ubezpieczenie[/url] zdrowotne 500,-
Dodatkowe koszty zdrowotne około 100,-
Opłaty za mieszkanie 200,-
Telefon/Internet 50,-
Prąd 100,-
[url]ubezpieczenie[/url] emerytalne 150,- --> od 11/2021 (bezskładkowe)
Emerytura z państwa 600,- --> od 10/2022
Emerytura z funduszu 150,- --> od 11/2022
Mój plan polega na zmianie negatywnego przepływu finansowego na pozytywny, poprzez wypowiedzenie umowy z firmą Standard Life w dniu 1.4.2019 i zorganizowanie własnej emerytury. Nie jest możliwe wcześniejsze rozpoczęcie pobierania emerytury. Chcę przeznaczyć uzyskane środki na zakup dwóch ETF-ów: wyselekcjonowanego ETF-a emerytalnego i MSCI World. ETF emerytalny ma pokryć średnioterminowe potrzeby finansowe, pozostawione po trzech ustalonych emeryturach. ETF MSCI ma być zakupiony z horyzontem czasowym wynoszącym co najmniej 10 lat. Szczegóły mogę dopracować później. Na razie chodzi głównie o zasadę, czy ten plan ma sens.